المان های موجود در یک محتوای الکترونیکی

المان های موجود در یک محتوای الکترونیکی

المان های موجود در یک محتوای الکترونیکی

منظور ما از محتوای الکترونیکی، محتوای الکترونیکی آموزشی می باشد که به مجموعه ای اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی می باشد و می تواند شامل تصاویر، متون، فیلم ها و صدا ها باشد. البته که می توان هرکدام از تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی را جدا از مجموعه و به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد .المان های موجود در یک محتوای الکترونیکی می تواند در قالب یکی از فرمت های زیر یا ترکیبی از آن ها باشد:

متن
اطلاعات متنی باید به گونه ای وارد سیستم شود که تبدیل، تغییر و تدوین آن به قالب های دیگر میسر باشد. ظاهر متن، کیفیت حروف چینی و آرایش صفحه به ایجاد ارتباط کمک می کند.عوامل زیر در کیفیت ایجاد ارتباط کاربر با متن محتوای الکترونیکی موثرند:
محیط نرم افزار e-learning
نام گذاری فایل
صفحه آرائی و استفاده از عناصر گرافیکی
تنظیم های متن (سطربندی)
زمینه و رنگ صفحه
ساختار سند
دقت وضوح صفحه
اندازه صفحه

تصویر
برای انتشار تصاویر به عنوان منابع اطلاعاتی و راهنما در محتوای الکترونیکی دلایل فراوانی وجود دارد.
برای تولید محتوای الکترونیکی، منابع مورد استفاده می تواند یکی از موارد زیر باشد:
اسکن (تصاویر، نقشه ها، اسناد، آثار هنری و کتاب های خطی)؛
منابع دیجیتال (نرم افزار و دوربین دیجیتال)
منابع ویدئویی آنالوگ
گرفتن مناسب از هر کدام از این منابع برای استفاده در تولید محتوای الکترونیکی، به مهارت و ابزار سخت افزاری و نرم افزاری مخصوصی نیاز دارد که تولید کننده محتوا باید به آن ها تسلط داشته باشد.

فیلم
فیلم یا به صورت مستقیم یا به عنوان یک منبع پیوست در محتوای الکترونیکی قرار داده می شود. برای انتشار فیلم به عنوان یک سند الکترونیکی به صورت مستقل لازم است که آن را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کرد. اگر قالب فیل مناسب انتشار در محیط الکترونیکی نیست باید آن را به قالب مناسب تبدیل کرد. قالب های متدوال برای انتشار فیلم در محیط الکترونیکی وب، موارد زیر می باشند:
.avi
asf
.ram یا ra
mpeg
mov یا qt
مشاهده فیلم در وب، می تواند هم زمان با دریافت فایل باشد یا پس از دریافت کامل آن و ذخیره بر روی سیستم، آن را اجرا و مشاهده کرد. در صورت درج فیلم به عنوان پیوست در محتوای الکترونیکی باید حجم فایل در کنار پیوند عنوان شود و آیکون قالب استاندارد، که نشان دهنده قالب تصویر ویدئویی باشد در محتوا قرار داده شود.

صدا
صدا به عنوان جایگزینی برای متن برای افراد کم بینا به صورت درج صدا در متن کاربرد دارد. فرمت های متداول برای افزودن صدا به سند عبارت است از : wav، mid، mp3.
تولید نرم افزارهای بازی، سرگرمی و آموزشی، تولید نرم افزارهای پرورشی، تولید نرم افزارهای آزمون آنلاین و یا تولید نرم افزارهای بانک اطلاعاتی نیز می تواند جزء تولید محتوای الکترونیکی محسوب می شود.

ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی
برای متن: ورد، UltraEdit، EditPad
در تولید عکس: فتوشاپ،  SnagIt, photoimpact
در ساخت انیمیشن: فلش، Adobe Captivate
نرم افزارهای کاربردی فیلم: کامتازیا،Adobe Captivate
نرم افزارهای صدا :SoundBooth, Sound Fourge, Audition Captivate
برای ساخت لوگو یا آرم: فلش، corel
ساخت اسلاید:  PowerPoint
نرم افزار های تولید آزمون: کامتازیا ،Captivate, Quiz builder, Elearning builder

مشاوره رایگان بگیرید

لطفا رایتان را در مورد این مطلب بیان کنید
[مجموع: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *