براي طراحي محتواي الكترونيكي در اولين قدم بايد به تهيه سناريو اقدام ‌شود. در اين سناريو تمام فرآيند ارائه مطالب آموزشي تشريح مي‌شود.

واحد توليد محتواي الكترونيكي شرکت رِگا آماده است تا در تدوين سناريو محتوا مورد نياز اساتيد ذي‌ربط به موضوع را ياري دهد. همچنين امكان طراحي و تدوين كامل سناريو محتوا توسط كارشناسان اين واحد نيز امكان پذير است. پس از آماده شدن سناريو يك محتوا، با استفاده از تخصص‌هاي مختلفي همچون گرافيک، طراحي، عکاسي و نگارش متون، عناصر تشکيل دهنده آن محتوا ساخته شده و از بهم پيوستن آن‌ها براساس رهنمودهاي سناريو مربوطه، محتواي موردنظر بصورت الکترونيکي ساخته مي‌شود.

طراحي و تدوين انواع بسته‌هاي توليد محتواي الکترونيک با استفاده از جديدترين فرآيندها و استانداردهاي آموزشي با قابليت ارائه در LMSها و به‌روزآوري دوره‌ها يکي ديگر از حوزه هاي کاري دپارتمان آموزش الکترونيکي شرکت رِگا مي باشد.

 محتواي توليد شده علاوه بر آنکه تمامي شاخص ها و استاندارد هاي مورد نظر در حوزه تکنولوژي آموزشي را در نظر دارد و سرفصل هاي موجود را کاملا پوشش مي دهد و با تاکيد به اين نکته که در طراحي آن از عوامل موثر بر اثربخشي و کيفيت آموزش استفاده شده است از لحاظ استانداردهاي فني و تخصصي در حوزه برنامه نويسي و اجرا هم منطبق بر استاندارد هاي پيشرفته روز، از جمله SCORM 2004، توليد گرديده است. شرکت رِگا با توليد محتواي بالغ بر 5000 ساعت و بيش از 300 واحد درسي يکي از شرکت هاي متمايز کشور مي باشد.

توليد ديجيتال مانند يک کارخانه عمل مي کند، که از بخش هاي ورودي – خروجي – کنترل کيفيت تشکيل شده است. اطلاعات خام توسط هيئت عملي در اختيار گروه توليد قرار داده مي شود. خروجي بعد از بازبيني نهايي توسط گروه کنترل کيفيت، در اختيار هيئت عملي جهت تاييد نهايي قرار داده شده و بعد از تاييد توسط ناظران سايت در بخش مربوطه قرار داده مي شود.

الف) استاد
استاد در ابتدا به آماده سازي اطلاعات مورد نياز اعم از عکس، متن، فيلم و انيميشن به صورت سافت کپي (Data)مي پردازد و سپس با استفاده از کارشناسان آموزش به تهيه سناريو مي پردازد در مرحله ي آخر نيز به ضبط صداي درس مي پردازد. دقت کنيد که اين صدا بايد بوسيله خود استاد تهيه گردد. تجربه ثابت کرده است که در صورت تهيه اين صدا بوسيله استاد، تمامي نکاتي مورد نياز درس توسط خود استاد اشاره شده و با بالا و پايين بردن تن صداي خود، جاهايي که بايد مورد تاکيد قرار گيرد را مشخص مي کند. اين موارد در اختيار گروه توليد جهت ديجيتال شدن قرار داده مي شود.

ب) گروه توليد اين گروه، به کار توليد محتواي دروس ديجيتال مشغولند. صداي استاد، متون و تصاوير مورد نظر، نمودارها، جداول، ايده ها و تمامي موارد مربوطه داده شده، جهت اين کار در اختيار گروه قرار داده مي شود. زمانبر ترين کار را گروه محتواي ديجيتال به عهده دارند. تجربه، سرعت، دقت، حوصله، کار گروهي، هماهنگي و وقت شناسي و سليقه مواردي است که همگي با هم براي ارائه يک کار خوب ديجيتال مورد نياز است.

ج) گروه کنترل کيفيت
جهت بالا بردن کيفيت و حذف خطاهاي ديجيتالي احتمالي در دروس منتشر شده، اين گروه کار نظارت بر اين درستي علمي و کيفي مطالب را به عهده دارد. گروه کنترل کيفيت اکثر توسط کارفرما تعيين مي شود ولي بعضا در صورت توافق با مجري، مي تواند بر عهده ي مجري نيز باشد.

دريافت متن اصلي درس همراه جزوه و خلاصه درس به عنوان مرجع اصلي قابل ارائه براي درس از استاد و تعيين و تشخيص اهداف آموزشي و تبديل اين متون به فرمت رقمي(Digitize).

برقراري جلساتي با حضور استاد ( در صورت لزوم و امکان ) ، آموزشيار و تکنولوژيت آموزشي و مدير گروه توليد . ماحصل اين جلسات تعيين محدوده اجرايي توليد محتواست . تعيين زمانبندي اجرا ، مواد کمک آموزشي مورد نياز ( عکس ، موسيقي ، فلش کمک آموزشي و ... ) و تعيين نحوه اجرا و اهداف آموزشي و رفتاري هر بخش از مباحث الزامي مطرح شده ، مي باشند.

آموزش يار با همکاري تکنولوژيست آموزشي اقدام به بخش بندي و تعيين زير بخش هاي کوچکتر مطابق استانداردهاي موجود مي نمايد . (در حال حاضر مد نظر استاندارد SCORM مي باشد که در اين صورت هدف تعيين محتويات هر SCO است).

با تعيين مجموعه مواد مورد نياز و پيشنهادي ، مواد Asset هاي تأييد شده توليد گردد . ( متن صوتي درس در قالب MP3، فلش هاي کمک آموزشي، محيطهاي تعاملي و...).

با توليد تمامي مواد مورد نياز و نظر ، مطابق ساختار استاندارد Scorm ، نسخه نهايي محتواي الکترونيکي شکل گرفته و کامل مي شود و براي نصب برروي LMS آماده مي گردد . بديهي است حل مشکلات احتمالي پس از نصب، با هماهنگي و همکاري مدير گروه توليد و گروه پشتيباني فني ، انجام مي پذيرد.

ويژگي هاي بارز واحد توليد محتواي الکترونيکي دپارتمان آموزش الکترونيکي رِگا

 

1) بهرگيري از دو اينترفيس (Content loader ) مجزا و هوشمند
2) بهره گيري از استاندارد SCORM در توليد محتواي الکترونيکي
3) وجود اينترو براي آشنايي اوليه با محتوا
4) قابليت جستجو در فهرست مطالب و دسترسي سريع و ساده به آن ها
5) فهرست بندي مطالب محتوا با دسترسي راحت و سريع از طريق منو ها
6) دو پيش نمايش از مطالب دوره به صورت نمايه و منو
7) هوشمند سازي محتوا با استفاده از تکنولوژي Sharing object به طوري که در دفعات بعد ورود به محتوا اين امکان وجود خواهد بود که به ادامه آخرين بخش مطالعه شده بپردازد.
8) قابليت ارائه همزمان هم به صورت Online (تحت وب و بر روي LMS) و هم به صورت Offline (تحت ويندوز و بر روي سي دي)
9) سنکرون بودن (هم زمان) بودن متن و صدا براي افزايش بازده يادگيري
10) قابليت کنترل پيشرفته پلير و تعامل آن با صفحه کليد
11) امکان جستجوي پيشرفته در متن محتوا و دسترسي سريع به آن
12) قابليت بوک مارک کردن صفحات مهم و مورد علاقه
13) قابليت يادداشت برداري از نکات مهم و مرور آن در دفعات بعدي
14) وجود بخشي براي نشان دادن ميزان پيشرفت
15) وجود منو هاي هوشمند با در نظر گرفتن کانتر و ترتيب دسترسي به منو ها به طوري که اگر يک منو از محتواي دوره گذرانده نشود به منو بعدي دسترسي نداشته باشد.
16) وجود گالري عکس و فيلم مجزا علاوه بر محتوا
17) استفاده از فلش هاي تعاملي و گويا براي درک مطالب
18) سبک،کم حجم و بدون نياز به برنامه هاي جانبي براي بارگذاري در اينترنت
19) ايجاد يک پايگاه داده از سوالات و انتخاب رندوم تعداد مشخصي از سوالات از کل سوالات به طوري که اين سوالات هم در پيش آزمون و هم در پس آزمون مشترک باشد.
20) امکان نظر سنجي ،پرينت از جواب هاي نظر سنجي و نيز ارسال آن از طريف ايميل
21) آزمون هاي پشرفته شامل آزمون تعاملي،بدون محدوديت در دسترسي به سوالات، داراي قابليت جواب دادن يا ندادن به سوالات،قابليت اتمام آزمون در هر مرحله دلخواه،قابليت مشاهده جواب ها بعد از اتمام آزمون، قابليت ارائه کارنامه آزمون، قابليت ارائه قبولي يا رد شدن از آزمون،قابليت مقايسه نتايح آزمون و پيش آزمون و نيز قابليت ارائه پيشرفت و رشد
22) وجود بخش واژگان براي تشريخ لغات و اصطلاحات تخصصي