کاتالوگ الکترونیکی چيست؟

کاتالوگ الکترونيکي چيست؟
کاتالوگ الکترونيکي همانند ديگر CD هاي چند رسانه اي (Multimedia) است و بر روي يک لوح فشرده (CD) با قابليت چاپ طرح اختصاصي، همراه با نام شرکت و ... که مستقيما بر روي CD و در درون يک پکيج چاپي و يا فانتزي قرارگرفته و به مشتريان ارائه خواهد شد. CD پس از قرارگيري در کامپيوتر به صورت خودکار (AutoRun) اجرا شده و نياز به هيچگونه نصب (Install) بر روي سيستم را ندارد . (يک کاربر بدون کوچکترين دانشي از کامپيوتر مي تواند از کاتالوگ الکترونيک استفاده نمايد) پس از اجراي کاتالوگ الکترونيکي،کليات محتويات درون CD در برابر کاربر قرار گرفته و حتي يک کاربر ساده کامپيوتر مي تواند به راحتي اقدام به ورق زدن و مشاهده صفحات مختلف کاتالوگ الکترونيکي نمايد. تصاوير ارائه شده گوياي اين حقيقت خواهد بود.
قابليت هاي موجود در کاتالوگ الکترونيک :
ظاهر کاملا همسان با کاتالوگ چاپي : در طراحي کاتالوگ الکترونيکي تمامي مسائل روانشناسي مخاطبان در نظر گرفته شده که کاملا با نمونه چاپي مطابقت داشته و کاربران هيچگونه تفاوتي ميان اين دو نمونه احساس نخواهند کرد. اين امر باعث همزادپنداري و احساس راحتي و نزديکي با نمونه الکترونيکي خواهد بود. محتويات پوياي هر صفحه : در هر صفحه قابليت درج تصاوير ، طرح هاي گرافيکي ، تصاوير محصولات ، معرفي خدمات ، امکان درج تصاوير متحرک (Animation)، فيلم هاي تبليغاتي و ... وجود دارد. قابليت استفاده از صوت و تصوير: همزماني صوت و تصوير به صورت ترکيبي محيطي جذاب را براي کاربران فراهم خواهد نمود. همچنين استفاده از narration امکان معرفي هر يک از محصولات را به صورت گفتاري نيز فراهم خواهد نمود. قابليت فهرست بندي الکترونيکي : با استفاده از اين قابليت تنها با يک کليک ، کاتالوگ ورق خورده و در صفحه يا عنوان مورد نظر قرار مي گيرد. سهولت عرضه محصولات: با اين شيوه با کمترين هزينه امکان ارائه محصولات از طرق مختلف وجود خواهد داشت (اينترنت، CD ، پست و ...) امکان نشر بر روي وب سايت: کاتالوگ الکترونيک اين قابليت را دارا ميباشد که در صورت نياز و به درخواست کارفرما بر روي وب سايت سفارش دهنده قرار گيرد و در صورت نياز بروز رساني گردد. قابليت استفاده در نمايشگاهها : در کاتالوگ الکترونيک امکان ورق خوردن محصولات به صورت خودکار تعبيه شده که ميتوان از اين قابليت در نمايشگاهها و شو روم ها (Showroom) استفاده نمود.
مزاياي کاتالوگ الکترونيک نسبت به نمونه چاپي :
کاهش محسوس هزينه ها : هزينه طراحي ، توليد ، به روز رساني و نگهداري کاتالوگ الکترونيک نسبت به نمونه چاپي در حدود 1 به 10 ميباشد که اين نسبت در تعداد صفحات و تيراژ بالاتر کاملا محسوس خواهد بود. نکته مهم ديگر پيرامون مقرون به صرفه بودن کاتالوگ الکترونيک مستقل بودن آن از بحث نوسان قيمت کاغذ، مرکب، ليتوگرافي و حقوق نظارت بر چاپ خواهد بود. تنها مواد (Material) مورد استفاده در کاتالوگ الکترونيک هزينه CD خواهد بود که با توجه به روند رشد بازار در امر قطعات الکترونيکي هزينه CD سال به سال رو به کاهش خواهد بود. امکان بروزرساني : بديهي است پس از چاپ يک کاتالوگ چاپي ديگر امکان تغيير، افزايش و يا کاهش صفحات امکانپذير نخواهد بود . در صورتي که در کاتالوگ الکترونيک اين امکانات به راحتي فراهم است. امکان تلفيق صوت و تصوير : در يک کاتالوگ الکترونيک امکان درج موسيقي ، نريشن (Naration) و تصاوير متحرک به راحتي امکان پذير است در صورتي که اين ويژگي در يک کاتالوگ چاپي به هيچ وجه امکان پذير نخواهد بود. امکان درج کليه محصولات : در يک کاتالوگ چاپي با توجه به مقرون به صرفه نبودن هزينه ها و افزايش تعداد صفحات امکان درج کليه محصولات به صورت مدون به علت افزوده شدن تعداد صفحات وجود نخواهد داشت ولي اين امر در کاتالوگ الکترونيک با توجه به هزينه بسيار پايين طراحي و توليد کاملا مقرون به صرفه است. نگهداري ساده تر : در تيراژ بالاي 2000 عدد کاتالوگ چاپي بايد فضاي کافي جهت نگهداري آن در نظر گرفته شود در صورتي که اين مشکل در کاتالوگ الکترونيک وجود ندارد. دوام بيشتر : به علت عدم مرقوبيت مرکب چاپ و کاغذ هاي موجود در بازار ايران پس از مدت کوتاهي کاتالوگ هاي چاپي کيفيت خود را از دست خواهند داد که اين مشکل نيز در کاتالوگ هاي الکترونيک مرتفع گرديده. مشکل رنگ: اکثر صاحبان کالا پس از چاپ کاتالوگ خود از رنگ هاي چاپ شده راضي نيستند و احساس ميکنند رنگ کاتالوگ چاپ شده با محصول آنان تفاوتي فاحش دارد حال آنکه اين مشکل در کاتالوگ الکترونيکي هيچگاه وجود نخواهد داشت. کاتالوگ الکترونيکي را در ? نسخه متفاوت مي توانيد داشته باشيد براي مصارف مختلف: انتشار بر روي CD و يا دي وي دي براي پخش بر روي کامپيوتر بدون نياز به نصب هيچ برنامه جانبي و يا پلير خاصي. انتشار بر روي اينترنت با حجم بسيار مناسب که در اصل خود به تنهايي مي تواند يک وب سايت تجاري نيز باشد. در واقع شما با سفارش يک کاتالوگ الکترونيکي صاحب يک CD مالتي مديا و يک وب سايت اينترنتي بسيار زيبا و سبک مي شويد. شما با پرداخت هزينه مناسب براي يک محصول، دو محصول مختلف را خريداري مي کنيد که اين کار باعث صرفه جويي در هزينه و زمان براي شما خواهد شد.در ضمن با توجه به نوع طراحي و امکانات موجود در کاتالوگ الکترونيکي و انيميشن ها و افکت هاي صوتي و تصويري موجود در اين کاتالوگ معرفي محصولات و خدمات شما به بهترين نحو و آبرومندانه خواهد بود. کاتالوگ الکترونيکي قابليت اين را دارد که با توجه به نوع کاربرد شما و يا خدمات و محصولات شما به صورت کاملا سفارشي توليد شود تا محصول و خدمات شما را به بهترين نحو نمايش دهد.
مجله الکترونيکي چيست؟
مجله الكترونيكي، نشريه‌اي است كه علاه بر حفظ ويژگيهاي مجلات چاپي، از امکانات ويژه اي برخوردارمي باشد و با عنواني مشخص در شماره‌هاي پياپي و منظم از نويسندگان گوناگون به صورت الكترونيكي توليد و انتشار مي‌يابد. انواع مختلفي از اين مجلات به صورت لوح هاي فشرده (CD)، سايتهاي اينترنتي، پايگاههاي اطلاعاتي و .... وجود دارد كه همراه با نسخه چاپي منتشر ‌مي‌شود. همچنين مجلاتي كه به طور محض ديجيتالي هستند و هيچ نسخه‌ چاپي از آنها انتشار نمي يابد اما به صورت پيوسته در قالب نشريه الکترونيکي انتشار مييابند را نيز ميتوان جزء اين دسته از مجلات دانست. لازم به ذکر است که استفاده از فرمت نمايشي اين گونه مجلات فقط مختص به مجلات يا نشريات نمي باشد و از آنجايي که اين مجلات از قابليت هاي ويژه اي برخودار هستند، ميتوان براي نمايش گالري سايت، گاتالوگ يا بروشور تبليغاتي شرکت ها و موسسات، نمايش پرزنتيشن هاي پاورپويت و حتي کتاب ها استفاده نمود.
امتيارات و مزاياي استفاده از مجلات الکترونيکي:
در باب مزاياي مجله الکترونيکي همين بس که از نظر هزينه تهيه و چاپ نسبت به مشابه نشريه کاغذي بسيار مقرون به صرفه بوده و بلافاصله بعد از انتشار به دست مخاطب در اقصي نقاط کشور مي رسد. طراحي و تهيه بروشورها، گزارشهاي آماري، نشريات درون سازماني و يا برون سازماني و... را براحتي مي توان از طريق اينترنت و يا اينترانت و يا cd منتشر کرد و در موقع لزوم تغييرات را در آن اعمال کرد که کمترين هزينه و زمان را ميطلبد. به عبارتي شما ميتوانيد هزينه چاپ، طراحي، کاغذ و... را با الکترونيکي شدن، کاهش دهيد و محيط زيست را از اين معضل عظيم نجات دهيد! ضمن اينکه در چاپ مقدار تکثير و در نهايت خواننده محدود است اما در اينترنت و cd محدوديت توزيع وجود ندارد. هزينه چاپ بسيار بالا ولي هزينه ايجاد صفحات الکترونيکي بسيار پائين است. مطالب چاپ شده را به سادگي نميتوان يافت اما يافتن مطالب الکترونيک به مراتب ساده تر است. نگهداري مطالب چاپ شده نياز به فضاي بيشتري دارد و ... يا از طريق نظرسنجيهايي که انجام آن مستلزم صرف وقت و هزينه بسيار و انتخاب نمونه هاي آماري و اعزام پرسشگران آموزش ديده است در روابط عمومي الکترونيک مي توانيد نظرات مردم را حداقل از سراسر کشور به سادگي و کمترين هزينه جمع آوري کنيد. از ديگر مواردي که جزء مهمترين مزاياي مجلات الکترونيک است ميتوان به اطلاع رساني لحظه اي، دسترسي سريع به اطلاعات، کاهش حجم نامه هاي اداري و بايگاني، پائين آوردن هزينه ها (چاپ و انتشار، برگزاري نمايشگاه و...) و همچنين فراگير و فرامرز بودن آن اشاره کرد. از مزاياي ديگر مجله الکترونيکي مي توان:
  • تعداد نامحدود کاربران
  • تعداد نامحدود صفحات
  • کاهش هزينه ها (بدون نياز هزينه چاپ و کاغذ) و توزيع مجلات الکترونيکي
  • پشتيباني از انواع فونت ها، تصاوير گرافيکي، ويدئو، انيميشن، صدا، لينک به صفحات ديگر
  • قابليت ذخيره بصورت PDF
  • قابليت پرينت صفحات دلخواه
  • قابليت ارائه بصورت online در وبسايت
  • قابليت ارائه بصورت offline بر روي CD يا DVD
  • استفاده در جهت اهداف آموزشي
  • و ...
برخي از ويژگي هاي بارز مجله الکترونيکي:
1. امکان بارگذاري فيلم، عکس، انيمشن و صدا 2. امکان دانلود و پرينت نسخه کامل به صورت پي دي اف ئو نيز امکان پرينت از صفحه جاري 3. امکان جستجو در فهرست 4. امکان جستجو در کل متن 5. امکان يادداشت برداري از نکات برجسته مجله و مطالعه نکات برجسته در بازديد هاي بعدي 6. امکان ادامه خودکار از آخرين بخش ديده شده 7. امکان هاي لايت کردن و برجسته کردن بخشي از متن 8. امکان پرش به يک صفحه دلخواه 9. ديزاين گرافيکي منحصر به فرد و تعاملي 10. امکان ورق زدن خودکار صفحات 11. امکان تغيير دادن رنگ و تم مجله توسط کاربر و ...